התמחות בפיתוח פדגוגי של מערכות חינוך

חדשות ההתמחות בפיתוח פדגוגי של מערכות חינוך

השקת ספרה של ד׳׳ר נאוה בר

יותר ממאה אנשי חינוך: מנהלי בתי ספר, מנהלי מרכזי תמיכה ישוביים אזוריים (מתי"א), בכירים בחינוך המיוחד ומתמחים ומתמחות השתתפו לאחרונה בהשקת ספרה של ד"ר נאוה בר "במבוך החינוך המיוחד: מהאקדמיה להתמחות בהוראה" שיצא לאור ב-2022. האירוע התקיים בבית הסטודנט על ידי ההתמחות לתואר שני בפיתוח פדגוגי של מערכות חינוך בחוג למדעי הלמידה וההוראה ובמגמה לניהול מערכות חינוך בחוג למנהיגות ומדיניות בחינוך.

את האירוע פתח פרופ' אביהו שושנה, ראש החוג למנהיגות ומדיניות בחינוך שקישר בין הספר של ד"ר נאוה בר לעשייה החשובה בתחום החינוך המיוחד בשדה החינוך. את האירוע הנחתה פרופ' לטם פרי-חזן מהחוג למנהיגות ומדיניות בחינוך.

פרופ' אריה קיזל, סגן דיקן להוראה בפקולטה לחינוך וראש ההתמחות לפיתוח פדגוגי של מערכות חינוך פתח את האירוע בהרצאה שקישרה בין הספר לבין השיח הקורבני של המורים בישראל. ד"ר דליה טל, בכירה לשעבר באגף החינוך המיוחד וכיום מרצה קישרה בין הספר לבין תוכניות הלימודים בחינוך המיוחד וד"ר מלי נץ, בכירה במשרד החינוך לשעבר דיברה בהרחבה על תפקיד מנהלת בית הספר כציר מרכזי בחינוך על האתגרים בו. מחברת הספר, ד"ר נאוה בר, הגיבה לכל הדוברים והצביעה על האתגרים של מחקרה לשדה החינוך כיום במיוחד בתחום קליטת המתמחות הצעירות.

לקריאת ההצגות של הדוברים (בחלון חדש): https://www.akizel.net/2022/12/blog-post.html

לצפייה בתמונות מהאירוע לחצו על התמונה מטה (בחלון חדש)

מפגש עם ראש מרכז פילוסופיה עם ילדים ממרוקו

הפורום האקדמי הישראלי לפילוסופיה עם ילדים חגג את סיום סמינר פילוסופיה עם ילדים בהנחיית פרופסור אריה קיזל במפגש עם מר סופיאן מורגבה, ראש מרכז SEVE לפילוסופיה עם ילדים במרוקו.

במפגש השתתפו תלמידות תואר שני בחוג למדעי הלמידה וההוראה בהתמחות לפיתוח פדגוגי של מערכות חינוך וסטודנטיות מהמגמה לניהול מערכות חינוך בחוג למנהיגות ומדיניות בחינוך.

מר מורגבה סיפר על שלל המתודות שמפעיל המרכז במרוקו בבתי ספר ובהכשרת מנחים ועל מקורות ההשראה הפילוסופיים בתחום זה. הוא סיפר על האתגרים בהפעלת חשיבה פילוסופית בחינוך במדינה בעלת מאפיינים מוסלמים.


לצפייה בתמונות נוספות מהאירוע לחצו כאן (בחלון חדש)

סופיאן בהרצאת הזום

כולם מוזמנים

הרצאות שאורגנו על ידי מרצים מההתמחות לפיתוח פדגוגי, בהשתתפות תלמידי ההתמחות:

עדכונים מתוכנית פילוסופיה לילדים הנלמדת בהתמחות:

יום למידה אינטגרטיבי לתלמידי המגמה לפיתוח פדגוגי:

ב- 15.12 פתחנו במסורת חדשה במגמה: מפגשי למידה אינטגרטיביים פעם בסמסטר. למפגשים שלוש מטרות: ראשית, להעמיק את ההיכרות והשיח בין הסטודנטים חברי המגמה; שנית, לאפשר דיאלוג בין התכנים שנלמדים בקורסים השונים על מנת למפות את הידע הנלמד לאורך שנות הלימודים בתוכנית; שלישית, לאפשר לסטודנטים לתהות על זהותם הפדגוגית כמחנכית, כמפתחים פדגוגיים וכחוקרי פדגוגיה. אנו תקווה שלאורך השנים הסטודנטים יוכלו להתחקות אחר שינויים שמתרחשים בזהותם הפדגוגית, במקביל ללימודיהם במגמה ולאורם.

במפגש הראשון השתתפו תלמידי שנים א' וב' ומספר חברי סגל של המגמה. התחלנו בפעילות להעמקת ההיכרות וחשיבה על זהותנו הפדגוגית, המשכנו בהתנסות של יציאה לטבע ככלי בחינוך סביבתי בעזרת סיור חורפי ביערות הכרמל ואז ציור וכתיבה סביב הסיור, וסיימנו בחשיבה על תובנות שרכשנו הסמסטר בקורסים השונים, שאותן ארגנו והמשגנו במונחי ידע, מיומנויות וערכים. בין לבין, נהנינו מכיבוד בשפע, שהביאו הסטודנטים וחברי הסגל. תודה לסוזי, נורית וקרן על העברת חלקים מהמפגש. היה מגבש ומעניין; כן ירבו מפגשים כאלו!

להלן כמה תמונות מהאירוע:

פרופ׳ אריה קיזל

פרופ' אריה קיזל במאמר דעה בעיתון הארץ

להלן כתבתו של פרופ' אריה קיזל ושל סיגל נאור פרלמן, שהתפרסמה בעיתון "הארץ" ערב פתיחת שנה"ל תשפ"ב: "לא, בית הספר אינו מוסד טיפולי"

קישור לכתבה בעיתון הארץ

קישור לכתבה בפורמט PDF

תמונה מטקס הסיום

טקס סיום למגמת פיתוח פדגוגי

בסוף יוני התקיים בפקולטה טקס סיום תואר המ"א עבור מעל עשרים בוגרים של המגמה לפיתוח פדגוגי. בטקס השתתפו בני משפחה, חברים, מרצים, וכמובן - הבוגרים המאושרים.

מזל טוב לכל בוגרינו!!

מצטלמים עם פרופ' לילי אורלנד ברק, פרופ' אריה קיזל, ועם התעודה.

מצטלמים עם פרופ' לילי אורלנד ברק,
פרופ' אריה קיזל, ועם התעודה.

מתרגשים עם המשפחה, ועם הגלימה והכובע!

מתרגשים עם המשפחה, ועם הגלימה והכובע!

בני המשפחה כותבים ברכות למסיימים בקבלת הפנים

בני המשפחה כותבים ברכות למסיימים בקבלת הפנים

פרופ' ענת זהר
פרופ' חנן אלכסנדר

פרופ' זהר הרצתה בפני קהילת המגמה

ב- 16.6.21 הרצתה פרופ' ענת זהר מהאוניברסיטה העברית לתלמידי ההתמחות, לסגל ולאורחים, על הסיבות לכך שכל כך קשה להוביל שינויים פדגוגיים מקיפים מתוך מערכת החינוך. מדוע מתגלה שוב ושוב שיוזמות שהצליחו ברמה המקומית כושלים בתהליך ההטמעה הרחב יותר? פרופ' זהר הציעה הסבר מסקרן ומרתק לכך בהרצאתה. המעוניינים ללמוד על כך, מוזמנים לקרוא בספרה החדש "לחבר את האיים ליבשה".

הרצאה זו היתה גם הזדמנות לתלמידים וחברי הסגל להודות מקרב לב לפרופ' חנן אלכסנדר על שנות הוראתו הפוריות והנפלאות בחוג שלנו, טרם צאתו לשנתיים של שבתון באוניברסיטת ברקלי בקליפורניה. נסיעה טובה, חנן! נתגעגע אליך.

קישור להרצאה: https://youtu.be/rcrl5R38o4M

מזל טוב! 21 בוגרי המגמה מצטרפים לשורות מנהיגי העתיד בחינוך

ב- 6.7.21 בשעה 18:00 יתקיים טקס קבלת תעודות מ"א עבור 21 בוגרים ובוגרות המגמה לפיתוח פדגוגי שצלחו את קו הגמר וסיימו את חוק לימודיהם בהצלחה.

נשמח ונחגוג עם הבוגרים ומשפחותיהם בטקס ייחודי למגמה. בטקס: ברכות של ראש החוג, דברי ראש המגמה, דבר נציג/ת הבוגרים, חלוקת תעודות, ועוד! מוזמנים להגיע עם המשפחות ולחגוג ביחד את השמחה שלכם ושל המגמה שלנו.

הזמנה להרצאה האחרונה של פרופ' חנן אלכסנדר בפקולטה לחינוך

הזמנה להרצאה האחרונה של פרופסור חנן אלכסנדר בפקולטה לחינוך
פרופ' יולנטה אמבוסביקס ג'ייקובס
אדם מוזיאל

בהרצאת אורחים מפולין הוצגו לתלמידי החוג האתגרים הייחודיים של הוראת השואה תחת מגבלות חוק הזכרון הלאומי של פולין (2018)

ביוני 2021 השתתפו תלמידי המגמה בהרצאה מרתקת של פרופ' יולנטה אמבוסביקס ג'ייקובס, החוקרת את הוראת השואה בפולין באוניברסיטה הייגליאנית בקרקוב, ושל אדם מוזיאל, מחנך בכיר וכותב תוכניות לימוד על הוראת השואה מקרקוב.

ההרצאה ניתנה במסגרת המרכז לחקר החינוך היהודי והדמוקרטי, ומלבד תלמידי המגמה לפיתוח השתתפו בה אורחים נוספים רבים. כל אחד מהדוברים הציג פן אחר של הנושא, ולאחר מכן התקיים רב-שיח, בהנחיית ד"ר נורית נוביס-דויטש, ראש המגמה, ובהשתתפות תלמידי המגמה.

להלן קישור למעוניינים לצפות בצמד ההרצאות:

https://us02web.zoom.us/rec/share/oZZw0e4k2s9onVuH41kofGGW0RWwX3qNYjWApVuAd3dfGRDUjeezeTm_DZc__Ke2.x8Bn7ApJK-BYuIH_


רוני שכטר
עמיחי קנו

שני מאסטרנטים זכו בפרס דן וולנר למחקרים בפילוסופיה עם ילדים

הסטודנטית רוני שכטר והסטודנט עמיחי קנו, תלמידי מחקר לתואר שני בהתמחות לפיתוח פדגוגי של מערכות חינוך בחוג ללמידה, הוראה והדרכה זכו בפרס דן וולנר שמוענק למחקרי תזה בתחום פילוסופיה עם ילדים.

הפרס מוענק בפעם השנייה כמלגה מטעם משפחת דן וולנר ז"ל שהיה פעיל בתחום זכויות אדם והלך לעולמו לפני מספר שנים. בני משפחתו החליטו להעניק פרס כספי על שמו בתיאום עם פרופ' אריה קיזל ראש הפורום האקדמי הישראלי לפילוסופיה עם ילדים המשמש גם נשיא האגודה הבינלאומית לפילוסופיה עם ילדים.

השנה הוענק הפרס בטקס בזום לרוני שכטר שנושא עבודת הגמר שלה הוא: "הפילוסופיה החינוכית של מת'יו ליפמן ועמנואל לוינס כדרך להסרת "צל המבוגרים על עולם הילדים". נושא עבודת הגמר של עמיחי קנו הוא "פחד ופדגוגיה: עמדות מחנכים בחינוך הדיאלוגי על פחד".

ראש החוג למדעי הלמידה וההוראה, פרופ' דני בן-צבי ברך בטקס את הסטודנטים הזוכים ואת המשפחה שהחליטה להנציח את שמו של וולנר על ידי הענקת פרס על עבודות מחקר המקדמות את הקשר בין חינוך ודיאלוג. בני משפחתו של דן וולנר – קמיליה אלמנתו ומיכל בתו – ברכו את הסטודנטים והדגישו כי חשיבות העיסוק האקדמי בתחומים שמקדמים הסטודנטים.

לאחר הטקס התקיימה הרצאת אורחת של ד"ר סיגל נאור-פרלמן, חוקרת ספרות ומייסדת "דרך רוח" על מרחב שלישי לקידום מדעי הרוח בישראל באמצעות בתי חינוך ללימוד היסטוריה, פילוסופיה וספרות באוניברסיטאות ובמכללות ועל היוזמה החדשה להקמת בתי חינוך לתלמידי יסודי שבהם מתרגלים פילוסופיה עם ילדים (בשיתוף הפורום האקדמי הישראלי לפילוסופיה עם ילדים) וכן לומדים ספרות.

תמונת מסך מפוצל של הדוברים

ביום שאחרי הקורונה: מערכת החינוך לאן?

ב-29.4.21 אירחה המגמה לפיתוח מערכות חינוך של החוג ללמידה, הוראה והדרכה, פאנל שהפגיש בין בעלי עניין שונים בשאלה "ביום שאחרי הקורונה: מערכת החינוך לאן?". את המפגש אירחו ראש החוג, פרופ' דני בן צבי, וראש המגמה, ד"ר נורית נוביס-דויטש, ודיברו בו חוקרים, נציגת משרד החינוך, מורה ותלמידות, שהציגו את עמדותיהם המנומקות בשאלה זו.

המפגש המקוון התקיים בנוכחות תלמידי המגמה, חוקרי חינוך ואורחים רבים. המפגש גם כלל שיחות בחדרי שיח, דיון משותף, סקר למשתתפים ועוד.

לחצו כאן לצפייה בחלק הראשון של המפגש, שבו הציגו הדוברים את עמדותיהם (בחלון חדש)

כמו כן ב-29.4.21 בבוקר, שוחחה ד"ר נורית נוביס-דויטש, ראש המגמה לפיתוח פדגוגי במערכות חינוך מהחוג ללמידה, הוראה והדרכה, עם ענבר דותן בתוכנית "אמא עצבנית" ברדיו חיפה, על הפאנל שהפקידה המגמה לפיתוח פדגוגי בנושא "היום שאחרי הקורונה", ועל שאלת האחריות, הפקת הלקחים וההתקדמות קדימה בעקבות תקופת הלמידה מרחוק שעברה על תלמידי ומורי ישראל בשנה וחצי האחרונות.

להלן קישור למעוניינים לשמוע (החל מדקה 29:40 - בחלון חדש)

ההזמנה למפגש

פאנל ביום שאחרי - למידה פוסט-קורונה

29.4.2021

בין השעות 16:00 - 18:00

פרופ' דני בן צבי, ראש החוג - דברי ברכה

פאנל דוברים בהנחיית ד"ר נורית נוביס-דויטש:

פרופ' יעל קלי - חוקרת ומרצה בתוכנית לחקר טכנולוגיות בחינוך

ד"ר צפריר גולדברג - ראש מסלול הב.א. ותעודת ההוראה בחוג

גב' סוזי ממן - תלמידת התוכנית, מחנכת, רכזת שכבה

ד"ר אודט סלע - מנהלת תחום ייעוץ מדעי בלשכת המדען הראשי במשרד החינוך

רימון יעקוקבוביץ' ונגה רננה

תלמידות בכיתה יו"ד בביה"ס "כל צופיך"


לאחר הפאנל נתחלק לקבוצות דיון ונסכם במליאה.

זוהי הזדמנות להעמיק את הקשר וללמוד ביחד.

מצפים לבואכן/ם!

המפגש בזום - להרשמה לחצו כאן

פרופ' אריה קיזל

פרופ' אריה קיזל

קורס ייחודי בהובלת פרופ' קיזל: הכנת יחידות הוראה לרומנים גרפיים אודות השואה

קורס ייחודי לתואר שני מתקיים בסמסטר זה בחוג ללמידה, הוראה והדרכה: הכנת חומרי הוראה לרומנים גרפיים אודות ניצולי שואה.

את הקורס מוביל פרופ' אריה קיזל שזכה, יחד לפני יותר משנה, עם עמיתים מקנדה, גרמניה ומדינות נוספות בשני מענקי מחקר על ידי הקרן הקנדית Social Sciences and Humanities Research Council of Canada (SSHRC)

הקרן מממנת את הפרויקט שעוסק בכתיבת רומנים גרפיים בעקבות עדויות של ניצולי שואה, בכתיבת יחידות הוראה וגם במחקר של שימוש ברומנים גרפיים אודות השואה ככלי להוראה דיאלוגית של השואה.

הפרויקט כלל בשלב הראשון לפני שנתיים סדנת מחקר במחנה הריכוז לנשים ראוונסברוק (RAVENSBRÜCK) שבגרמניה שבה השתתפו סטודנטיות לתואר שני בחוג ללמידה, הוראה והדרכה בהנחיית פרופ' קיזל יחד עם סטודנטים ממדינות אחרות בסדנא על ייצוגים ויזואליים בחינוך ובהנצחת השואה.

עתה מתקיים החלק השני של הפרויקט אשר, בעקבות כתיבת רומנים גרפיים המתארים את סיפורם של ניצולי שואה, כותבות הסטודנטיות באוניברסיטת חיפה (כמו גם עמיתותיהן בקנדה ובגרמניה) יחידות הוראה שיהפכו את הרומנים הללו ליחידות הוראה. בקורס בהנחיית פרופ' קיזל לומדות הסטודנטיות אודות ייצוגים ויזואליים ואודות הוראה דיאלוגית. הקורס מלווה בהנחייה פעילה של ד"ר נאוה בר העוסקת בצדדים הדידקטיים של כתיבת יחידות ההוראה. אלה יוצגו מאוחר יותר בשיתוף הפעולה הבינלאומי וישולבו באתר אינטרנט בינלאומי שיעניק למורים להיסטוריה ותחומי דעת נוספים נגישות אליהן.

"אנו סבורים כי בעידן הנוכחי שבו ניצולי השואה הולכים לעולמם ראוי ללמוד על השואה באמצעים רבים", מציין פרופ' קיזל, "ומטרת הפרויקט הגדול הזה הוא גם להנציח את סיפורם של הניצולים וגם להעניק למורים אפשרות לכתוב בעצמם יחידות הוראה דיאלוגיות אשר עושות שימוש יצירתי ככל האפשר בייצוגיים ויזואליים שמדברים לדור הצעיר. כך ייווצר גשר בין למען זיכרון השואה החשוב כל כך".